Alfabet

Hoe ik het boek ‘Alfabet’ van Charlotte Dematons (Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren) en de letterdief inzet in de klas:

1. De letterdief ‘woont’ in de taalhoek in zijn letterkast tot hij er opeens niet meer zit. We gaan hem zoeken en vinden hem in de klas met gevulde rugzak.

2. We halen 1 voor 1 de voorwerpen uit de rugzak en benoemen ze. Ik herhaal de woorden met de te behandelen klank extra dik aangezet. Wanneer het laatste item uit de rugzak is gehaald vraag ik de kinderen goed te luisteren welke klank deze woordjes hetzelfde hebben. Ik ga het rijtje items nog een keer 1 voor 1 af. Wanneer de kinderen op de klank ‘rrr’ komen, vind ik in het rugzakje idd het kleine kaartje.

3. Ik vraag de kinderen de klank ’rrr’ te maken en goed te voelen hoe ze deze klank maken. Ze mogen het mij uitleggen.

4. Maar hoe ziet de letter bij de klank ‘rrr’ eruit? Laat de letterkaart zien en bespreek de holle letter (digibord). Laat de kinderen deze natekenen in de lucht. In de taalhoek kunnen de kinderen de letter met hun vinger op de kaart tekenen door de pijlen te volgen op volgorde van de cijfers.

5. We bedenken nog meer woorden waar we de klank ‘rrr’ in horen, zoeken hier items bij en vullen de letterkast. Hierbij maak je woordkaartjes.

6. De holle letter komt ook in de taalhoek. Dit heeft niet als doel de letter te leren schrijven, maar om de klank-tekenkoppeling te bevorderen, de klank tastbaar te maken en hier eventueel activiteiten aan te koppelen om de fijne motoriek te stimuleren.

Vullen met een kleislangMagnetische fiches
of knopen leggen.
Met pincet glimsteentjes
of pompoms legggen. 
De letter natekeken
in scheerschuim of
zand met de vingers
of eventueel een 
kwast. 

7. Bij voorkeur samen speuren in het boek  ’Alfabet’ zodat ze over de afbeeldingen praten en deze verklanken.

Wil jij ook met deze activiteiten aan de slag in de klas? Klik dan op onderstaande afbeelding om de bundel te downloaden. Veel plezier ermee!